ေအာက္ပါစာစုမွာ
“ဤကမာၻကုိ တရုတ္တုိ႔ႀကီးစုိးသည့္အခါ၀ယ္” ဘာသာျပန္စာအုပ္ အခန္း (၆) မွ ေခါင္းစဥ္ငယ္တစ္ခုကုိ
ထုတ္ႏႈတ္တင္ျပထားခ်က္ျဖစ္ပါသည္။
လူသားရင္းျမစ္ ေပါမ်ားသေလာက္ သဘာဝရင္းျမစ္
ရွားပါးလွသည့္ တ႐ုတ္ျပည္ေၾကာင့္ ကမၻာတဝန္း သက္ေရာက္မႈမ်ားကား မနည္းလွေပ။ လုပ္သားမ်ား
ပုိလွ်ံေနျခင္း၏ အက်ဳိးဆက္ေၾကာင့္ ကုန္ေခ်ာပစၥည္းမ်ား ေစ်းေပါေပါျဖင့္ ထုတ္လုပ္ႏိုင္ေစသည္။
အျခား တစ္ဖက္၌မူ ကုန္ထုတ္လုပ္ မႈ ျမင့္တက္လာျခင္းႏွင့္အတူ တ႐ုတ္ျပည္မွ လုိအပ္သည့္ ကုန္မာပစၥည္းမ်ား၏ေစ်းႏႈန္းမ်ား အဆမတန္ ျမင့္တက္လာခဲ့သည္မွာ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ ကမၻာ့စီး ပြားေရး
အက်ပ္အတည္း ဆုိက္ေရာက္ခ်ိန္ထိပင္ ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်က္ကပင္ ကမၻာ့စီးပြား ေရးတြင္ တ႐ုတ္ေခတ္
ပါရာဒုိင္းအသစ္ကုိ ျဖစ္ထြန္းလာေစခဲ့၏။
တ႐ုတ္စီးပြားေရး ဖြံ႔ျဖိဳးလာမႈေၾကာင့္ ယေန႔အထိ
အၾကီးအက်ယ္ အျမတ္ထြက္ခဲ့ၾက သူမ်ားမွာ အျခားသူ မဟုတ္။ လူသုံးကုန္ပစၥည္းမ်ားကုိ ေစ်းေပါေပါျဖင့္
သုံးစြဲလာႏိုင္သည့္ ဖြံ႔ျဖိဳးျပီးႏိုင္ငံမ်ား၊ အေျခခံကုန္မာထြက္သည့္ ႏိုင္ငံမ်ားသာ
ျဖစ္၏။ ႏိုင္ငံတကာ စြမ္းအင္ ေအဂ်င္စီ (IEA)၏ ခန္႔မွန္းခ်က္အရ ကမာၻ႔စီးပြားေရး နာလန္ထူလာျခင္းႏွင့္အတူ
ေရနံေစ်း မ်ား ျပန္လည္ျမင့္တက္လာျပီး ၂ဝ၃ဝ ျပည့္ႏွစ္အေရာက္တြင္ ေရနံစိမ္းတစ္စည္၏ ေစ်းႏႈန္း
မွာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၂ဝဝ ေက်ာ္ ရွိလာမည္ဟု သိရသည္။ (စကားခ်ပ္။ လက္ရွိ ေရနံစိမ္းတစ္စည္၏
ေပါက္ေစ်းမွာ ၈၈ ေဒၚလာျဖစ္သည္။) ကုန္ၾကမ္းေစ်းတက္သည့္ အတြက္ ယခင္က ေစ်းေပါခဲ့သည့္ တ႐ုတ္ျပည္လုပ္
ကုန္ေခ်ာမ်ားလည္း ေစ်းၾကီးလာမည္ ျဖစ္ရာ တ႐ုတ္တုိ႔အေနျဖင့္ စြမ္းအင္မ်ားမ်ား အသုံးခ်
ထုတ္လုပ္ရသည့္ လက္ရွိ ဖြံ႔ျဖိဳးတုိး တက္ေရးပုံစံကုိ အခ်ိန္အတုိင္းအတာတစ္ခုအထိသာ က်င့္သုံးႏိုင္မည္
ျဖစ္သည္။ စြမ္း အင္နည္းနည္းျဖင့္ ကုန္ေခ်ာမ်ားမ်ား ထုတ္ႏိုင္သည့္ နည္းလမ္းမ်ား ရွာေဖြရေတာ့မည္
ျဖစ္ သည္။
သုိ႔ရာတြင္ ရာစုႏွစ္ႏွင့္ခ်ီ၍ သဘာဝရင္းျမစ္မ်ားကုိသာ
ထုတ္ယူသုံးစြဲလာခဲ့သည့္ တ႐ုတ္ျပည္အေနျဖင့္ လမ္းေၾကာင္းေျပာင္းျပီး နည္းသစ္ရွာရန္မွာ
လြန္စြာခက္ခဲမည္ပင္။ ျပည္တြင္းရွိ သဘာဝ သယံဇာတမွာလည္း နည္းပါးလြန္းလွ၏။ ပထဝီအေနအထားအရ
တ႐ုတ္ျပည္ေတာင္ပုိင္း၌ သာ အနည္းငယ္စုိစြတ္ျပီး လူဦးေရထက္ဝက္ခန္႔ ေနထုိင္သည့္ ေျမာက္ပုိင္းေဒသမွာ
အလြန္အမင္း ေျခာက္ေသြ႔ကာ ကမၻာ့အၾကီးဆုံး ကႏၲာရၾကီး ျဖစ္လာ ရန္ တာစူလ်က္ရွိသည္။ အစုိးရအဆက္ဆက္အေနျဖင့္လည္း
မင္မင္းဆက္ တူးေျမာင္းမ်ား အၾကီးအက်ယ္ ေဖာက္လုပ္ ခဲ့ျခင္းမွသည္ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ “ျမစ္က်ဥ္းသုံးခု
ဆည္ႀကီး”၊ (Three Gorges Dam) အထိ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ကုိ လူသားတုိ႔၏ အသုံးေတာ္ခံ အျဖစ္သာ
႐ႈျမင္ခဲ့ၾကေလသည္။ အစုိးရပုိင္းႏွင့္ ျပည္သူမ်ားအၾကား ပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္း သိမ္းေရးအသိ
ယခင္ထက္ တုိးတက္လာေနျပီျဖစ္ေသာ္လည္း လြန္စြာ အားနည္းဆဲ ျဖစ္ သည္။ ထုိ႔ျပင္ ဖြ႔ံျဖိဳးျပီး
ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ပါက တ႐ုတ္လူထုမွာ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးဆဲျဖစ္၏။ ဆင္းရဲသည့္ တုိင္းျပည္တစ္ခုအေနျဖင့္
ပတ္ဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရးကုိ ဖြံ႔ျဖိဳးျပီးႏိုင္ငံမ်ား ကဲ့သုိ႔ အေလးထားႏိုင္မည္ မဟုတ္ေခ်။
လက္ရွိ တုိးတက္မႈႏႈန္းအတုိင္း သြားမွသာလွ်င္ တ႐ုတ္ျပည္သည္ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ား၏ ၁၉၆ဝ
ျပည့္ႏွစ္ တုိးတက္မႈအဆင့္သုိ႔ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ေရာက္ရွိမည္ျဖစ္သည္။ ဥေရာပ၏ တုိးတက္မႈႏႈန္းႏွင့္
ႏႈိင္းယွဥ္ပါမူ တ႐ုတ္ျပည္ သည္ ၁၈ ရာစုေခတ္မွ ၂၁ ရာစုေခတ္သုိ႔ ႏွစ္ ၃ဝ အတြင္း တက္လွမ္းလာျခင္းျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္အတြက္ ရလဒ္ကား
ရွင္းပါ၏။ ရာစုႏွစ္ ႏွစ္ခုေက်ာ္ ပုံမွန္ သုံးစြဲရမည့္ သဘာဝစြမ္းအင္ကို ႏွစ္ ၃ဝ မွ်ႏွင့္
ကုန္ခန္းေစခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေလ သည္။ တ႐ုတ္ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ား၏ ေလးပုံသုံးပုံေက်ာ္ ေရထုမွာ
ေသာက္သုံးရန္ သုိ႔မဟုတ္ ငါးဖမ္းရန္ပင္ မသင့္ေတာ္ေတာ့ေခ်။ ေလထုအညစ္ညမ္းဆုံး ကမၻာ့ျမိဳ႕ၾကီးမ်ား
၂ဝ အနက္ ၁၆ ျမိဳ႕မွာ တ႐ုတ္ျပည္မွ ျဖစ္၏။ တ႐ုတ္ျပည္ ဧရိယာ၏ သုံးပုံတစ္ပုံ၌ အက္စစ္မုိးမ်ား
ရြာသြန္းေလ့ ရွိ၏။ တုိင္းျပည္၏ေလးပုံတစ္ပုံမွာ ကႏၲာရ ဖုံးေနျပီး ၅၈ ရာခိုင္ႏႈန္းမွ်ေသာ
ေျမသားတုိ႔မွာ ေျမဆီ ခန္းေျခာက္ျပီး ျဖစ္ေလသည္။
လက္ရွိအေနအထားအရ တ႐ုတ္တုိ႔အေနျဖင့္ ခ်မ္းသာလာသည့္အခါတြင္မွ
ပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး ေဆာင္ရြက္ရန္ အခြင့္မသာေတာ့ေခ်။ ေရနံေစ်းႏႈန္း သိသိသာသာ
ျမင့္တက္လာ သည္ႏွင့္အမွ် ေလာင္စာဆီသုံး ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ားအေပၚ အခြန္ တုိးျမႇင့္ ေကာက္ခံျခင္း၊
အျခား စြမ္းအင္သုံးစြဲႏိုင္မႈ နည္းပညာမ်ားကုိ ေလ့လာျခင္းမ်ား မလြဲမေသြ ျပဳလုပ္ရမည္
ျဖစ္သည္။ ယခုအခါ ရွန္ဟုိင္းျမိဳ႕တြင္ ကားတစ္စီးဝယ္ယူပါက ေလာင္စာဆီ ခြန္အျဖစ္ အေမရိကန္ေဒၚလာ
၄ဝဝဝ ခန္႔ ေပးေဆာင္ရန္ သတ္မွတ္ထားသည္။ အျခား ပတ္ဝန္းက်င္ ထိခုိက္မႈတစ္ခုမွာ ကမၻာၾကီး
ပူေႏြးလာျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ယင္းအတြက္ အဓိက အေၾကာင္းရင္းျဖစ္သည့္ ကာဗြန္ဒုိင္ေအာက္ဆုိက္
(CO2) ထုတ္လႊတ္မႈကုိ ေလွ်ာ့ခ် ေရးအားထုတ္ရာတြင္
တ႐ုတ္ျပည္လည္း ပါဝင္ရမည္ပင္။ CO2 ထုတ္လႊတ္မႈ ေလွ်ာ့ခ်ေရး ၌ ခ်မ္းသာျပီး ႏိုင္ငံၾကီးမ်ားနည္းတူ
လုိက္နာရန္ကုိမူ တ႐ုတ္တုိ႔ သေဘာမတူၾကေခ်။
အိႏၵိယႏိုင္ငံကလည္း တ႐ုတ္နည္းတူ သေဘာမတူေခ်။
၎တုိ႔၏ အေၾကာင္းျပခ်က္မွာ ခ်မ္းသာျပီးႏိုင္ငံမ်ားအေနျဖင့္ ဖန္လုံအိမ္ ျဖစ္ေပၚေစမည့္
ဓာတ္ေငြ႔မ်ားကုိ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေစာ၍ ထုတ္လႊတ္ေနျပီးျဖစ္ရာ လက္ရွိျပႆနာကုိ ယင္းႏိုင္ငံမ်ားမွ
ပုိမုိတာဝန္ယူရန္ ျဖစ္ သည္ဟူ၍ ျဖစ္၏။ ထုိ႔ျပင္ တ႐ုတ္ျပည္စက္႐ုံမ်ားမွ ထုတ္လုပ္သမွ်၏
၄ဝ ရာခိုင္ႏႈန္းကုိ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားသုိ႔ တင္ပုိ႔ရသည္ျဖစ္ရာ တ႐ုတ္ျပည္တြင္း ေလထုညစ္ညမ္းမႈအတြက္
အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားမွာလည္း တာဝန္ရွိေၾကာင္း ဆုိေလသည္။ ယင္းအခ်က္မ်ားကုိ ေထာက္ခံသည့္
က်ဳိတုိသေဘာတူညီခ်က္ (Kyoto Protocol) ကုိမူ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္ စုႏွင့္ ၾသစေၾတးလ်ႏိုင္ငံတုိ႔က
လက္မွတ္ထုိးရန္ ျငင္းဆန္ေနဆဲျဖစ္၏။ အျခားတစ္ဖက္တြင္ မူ တ႐ုတ္ျပည္အေနျဖင့္ CO2 ထုတ္လႊတ္မႈတြင္ အေမရိကထက္ ပုိမုိေနျပီျဖစ္ရာ တ႐ုတ္၊ အိႏၵိယတုိ႔၏
ေတာင္းဆုိခ်က္မ်ားမွာ ယုတၱိမတန္ေတာ့ေခ်။ ဖန္လုံအိမ္ အာနိသင္မွာ တ႐ုတ္ျပည္၌လည္း သိသိသာသာ
ခံစားေနရျပီျဖစ္၏။ မုန္တုိင္းမ်ား၊ မုိးေခါင္မႈမ်ား၊ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ကကဲ့သုိ႔ ရက္ရွည္လမ်ား
ႏွင္းမုန္တုိင္းက်မႈမ်ားကုိ ၾကံဳေတြ႔လာရျပီး ျဖစ္သည္။ စြမ္း အင္ ထုတ္လုပ္မႈေၾကာင့္
သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိခိုက္ရာ တြင္ ေက်ာက္မီးေသြး လႈိင္လႈိင္ သုံးစြဲသည့္ တ႐ုတ္ျပည္၌ ပုိမုိသိသာေလသည္။
ေက်ာက္မီးေသြးမွ ကာဗြန္ဓာတ္ေငြ႔ ထုတ္ လႊတ္မႈမွာ ေရနံႏွင့္ သဘာဝ ဓာတ္ေငြ႔ စသည္တုိ႔မွ
ထုတ္လႊတ္မႈထက္ သိသိသာသာ မ်ား ျပား၏။ ဥပေဒအရ တားဆီးျပ႒ာန္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္လာေသာ္လည္း
လက္ေတြ႔ လုိက္နာမႈတြင္ အၾကီးအက်ယ္ လ်စ္လ်ဴ႐ႈၾကဆဲျဖစ္သည္။ အစုိးရအေနျဖင့္လည္း ပတ္ဝန္းက်င္
ထိန္း သိမ္းေရးကိစၥမ်ားမွ စီးပြားေရးတုိးတက္မႈ လမ္းေၾကာင္း၏ ခလုတ္တံသင္း ျဖစ္လာျခင္းကုိ
မျမင္လုိပါေခ်။ အဆုိပါျပႆနာ၏အေရးၾကီးမႈကုိ ထိပ္တန္းေခါင္းေဆာင္မ်ားကပါ တစ္ေန႔ တျခား
ပုိမုိလက္ခံလာခဲ့ျပီးျဖစ္ပါသည္။
သုိ႔ျဖစ္ရာ တ႐ုတ္တုိ႔အေနျဖင့္ ကာဗြန္ထုတ္လႊတ္မႈေလွ်ာ့ခ်ေရး၊
အျခား သန္႔ရွင္း သည့္ အရင္းအျမစ္မ်ားမွ စြမ္းအင္ထုတ္လုပ္မႈ တုိးတက္ေရးတုိ႔ကုိ သတ္သတ္မွတ္မွတ္
လုပ္ေဆာင္ လာသည္ကုိ ေတြ႔ရ၏။ ယခုအခါ တ႐ုတ္ျပည္မွာ ေလရဟတ္မ်ားမွ ဓာတ္အား ထုတ္လုပ္ျခင္း
အပါအဝင္ သန္႔ရွင္းရင္းျမစ္မွ ထုတ္လုပ္သည့္ စြမ္းအင္ အသုံးျပဳရာ၌ ကမာၻ႔ အၾကီးဆုံး ျဖစ္လာ ခဲ့ျပီျဖစ္၏။
ေလ၊ ေနေရာင္ျခည္ႏွင့္ ဟုိက္ဒ႐ုိဂ်င္တုိ႔မွ စြမ္းအင္ထုတ္လုပ္ေရး သုေတသန လုပ္ငန္းမ်ားတြင္
အစုိးရ၏ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား ပုံေအာ စုိက္ထုတ္လာ သည္ကုိ ေတြ႔ရသည္။ မေဝးေတာ့သည့္
အနာဂတ္တြင္ ဆုိလာဆဲလ္မ်ားမွ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္ အား ထုတ္လုပ္ႏိုင္သည့္ တီထြင္မႈမ်ားကုိ အေမရိကန္
ျပည္ေထာင္စုအစား တ႐ုတ္ျပည္က ပုိမုိ ျပဳလုပ္ႏိုင္လာမည္ဟုပင္ အခ်ဳိ႕က ခန္႔မွန္းထားၾက၏။
အၾကီးဆုံး တ႐ုတ္ေမာ္ေတာ္ကား ကုမၸဏီၾကီးႏွစ္ခုက ဓာတ္ဆီ/လွ်ပ္စစ္ ႏွစ္မ်ဳိးစလုံးျဖင့္
ေမာင္းႏွင္ႏိုင္သည့္ယာဥ္မ်ား (hybrid cars) ကုိ ထုတ္လုပ္ႏိုင္ခဲ့ျပီ ျဖစ္သည္။ တ႐ုတ္ျပည္၏
စီးပြားေရးဖြ႔ံျဖိဳးမႈ၌ ေခတ္ ေနာက္က်ျခင္း၊ ေခတ္မီျခင္း မ်ား ေရာျပြမ္းေနသကဲ့သုိ႔ ၎၏
ပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး အားထုတ္မႈမ်ားမွာလည္း အေရာေရာအေထြးေထြး ျဖစ္၍သာေနေတာ့သည္။
၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ အုိလံပစ္ အားကစားပြဲမ်ား မတုိင္မီ ေဘဂ်င္းျမိဳ႕ေတာ္၏ စိတ္ပ်က္ဖြယ္ရာ ေလထုညစ္ညမ္းမႈ
ကုိ သန္႔စင္ေရးအတြက္ ျမိဳ႕တြင္းသုိ႔ ကားမ်ား မဝင္ရဆုိသည့္ ကန္႔သတ္မႈမ်ဳိးပင္တည္း။
No comments:
Post a Comment