Saturday, October 20, 2012

တရုတ္ျပည္ႏွင့္ ဒီမုိကေရစီ

ေအာက္ပါစာစုမွာ “ဤကမာၻကုိ တရုတ္တုိ႔ႀကီးစုိးသည့္အခါ၀ယ္” ဘာသာျပန္စာအုပ္၊ အခန္း (၇) မွ ေခါင္းစဥ္ငယ္တစ္ခုကုိ ထုတ္ႏႈတ္တင္ျပထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။




အေနာက္နိင္ငံမ်ားအေနျဖင့္ တုိင္းျပည္တစ္ခု၏နုိင္ငံေရးကုိေလ့လာရာတြင္ ယင္းတုိင္းျပည္အစုိးရမွ ဒီမုိကေရစီက်က် အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းရွိမရွိ၊ ပါတီစုံစနစ္က်င့္သုံးမႈရွိမရွိ စသည့္ေပတံမ်ားျဖင့္ တုိင္းထြာေလ့ရွိၾကသည္။ လြန္ခဲ့သည့္ အႏွစ္ ၅၀ အတြင္း ဒီမုိကေရစီဟု တစ္နည္းနည္းျဖင့္ သတ္မွတ္နုိင္သည့္နုိင္ငံမ်ား အေရအတြက္သိသိသာသာ တုိးပြားလာေသာ္လည္း အေရွ႕အလယ္ပုိင္း၊ အာဖရိက၊ ဗဟုိအာရွႏွင့္ တရုတ္ျပည္စသည့္ ကမာၻ႔အေရးပါေသာေဒသမ်ားမွာမူ ခၽြင္းခ်က္အျဖစ္ ဒီမုိကေရစီစာရင္း မ၀င္ေသးသည္ကုိ ေတြ႔ရသည္။ ဒီမုိကေရစီအခြင့္အေရးမ်ားမွာ အခ်ိန္အခါသင့္၍ ယဥ္ေက်းမႈေရခံေျမခံ၌ အျမစ္တြယ္ေပါက္ဖြားနုိင္ပါက လုိလားအပ္ေသာ အရာျဖစ္ေၾကာင္း ယုံမွားဖြယ္ရာမရွိပါေခ်။ သုိ႔ရာတြင္ ဆုိက္မတူသည့္ သူတစ္ပါးအက်ႌကုိ အငွား၀တ္မိသကဲ့သုိ႔ျဖစ္ပါက ရလဒ္မွာ အက်ိဳးထက္အျပစ္က ပုိမ်ားရန္ရွိေလသည္။ အဂၤလိပ္-အေမရိကန္ ေသနတ္ေျပာင္းေအာက္မွ အဓမၼျပ႒ာန္းယူခဲ့သည့္ အီရတ္နုိင္ငံ၏ ဒီမုိကေရစီႏွင့္ ေနာက္ဆက္တြဲမ်ားကုိ နမူနာၾကည့္ပါ။ ဒီမုိကေရစီကား ေလဖမ္းဒန္းစီး၍ မရနုိင္ေသာ အရာျဖစ္ပါ၏။ 

          ေနာက္ခံသမုိင္းေၾကာင္း၊ ယဥ္ေက်းမႈတုိ႔ႏွင့္  ဆက္စပ္ခံယူျခင္းမဟုတ္ပဲ ဒီမုိကေရစီသာ အေရးအႀကီးဆုံးဟု ဆုိပါက ယင္း၏ေကာင္းက်ဳိးမ်ားကုိ မခံစားရသည္သာမက ေဘးဆုိးပင္ ၾကံဳရနုိင္ေလသည္။ အထူးသျဖင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲနုိင္ငံမ်ားတြင္ စီးပြားေရး ပုံမွန္ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရး၊ (လူမ်ဳိးေပါင္းစုံေနထုိင္သည့္ နုိင္ငံျဖစ္ပါက) တုိင္းရင္းသားအခ်င္းခ်င္း ညီညြတ္မွ်တေရး၊ အက်င့္ပ်က္ခ်စားမႈေလွ်ာ့ခ်ေရး၊ ဥပေဒစုိးမုိးတည္ၿငိမ္ေရးတုိ႔မွာ ဒီမုိကေရစီထက္ ပုိ၍ အေရးမႀကီးလွ်င္ပင္ ယုတ္စြအဆုံး တန္းတူအေရးပါသည့္ ကိစၥမ်ားျဖစ္ပါသည္။ ဒီမုိကေရစီ ဆုိသည္ကား သမုိင္းေၾကာင္း၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈ အေနအထားတုိ႔ႏွင့္ ဆက္စပ္ရႈျမင္ရမည့္ အရာျဖစ္ပါ၏။

            စီးပြားေရးတာထြက္နုိင္မႈ၏ အေရးပါပုံကုိ ယေန႔ဒီမုိကေရစီတုိင္းျပည္ႀကီးမ်ား၌ပင္ နားလည္ သေဘာေပါက္သူ နည္းပါးလွသည္။ ၿဗိတိန္၏စက္မႈေတာ္လွန္ေရးမွာ ၁၈ ရာစု ေႏွာင္းပုိင္းႏွင့္ ၁၉ ရာစု အစပုိင္းတြင္ စတင္ျဖစ္ေပၚခဲ့၏။ ယင္းကာလ ၁၈၅၀ ျပည့္ႏွစ္၌ ၿဗိတိန္ရွိ အမ်ဳိးသားဦးေရ၏ ငါးပုံတစ္ပုံသာ မဲေပးခြင့္ရၾကသည္။ ၁၈၈၀ ျပည့္ႏွစ္မ်ား အေရာက္မွသာ အမ်ဳိးသားအားလုံး မဲေပးခြင့္ ရရွိလာျခင္း ျဖစ္သည့္အျပင္ စက္မႈေတာ္လွန္ေရးစတင္အၿပီး ႏွစ္ေပါင္း ၁၃၀ ေက်ာ္အၾကာ ၁၉၁၈ ခုႏွစ္ ေရာက္မွသာလွ်င္ အသက္ ၃၀ ႏွစ္ ႏွင့္အထက္အမ်ဳိးသမီးမ်ား မဲေပးခြင့္ရလာၾကျခင္းျဖစ္သည္။ အျခားေသာ အေနာက္ဥေရာပနုိင္ငံမ်ား၌လည္း ထုိနည္းႏွင္ႏွင္ပင္။ စီးပြားေရးတာထြက္ခဲ့ၿပီးမွ ဒီမုိကေရစီ အခြင့္အေရးမ်ား ရလာျခင္းျဖစ္သည္။ စက္မႈေတာ္လွန္ေရးကာလအတြင္း ဥေရာပနုိင္ငံ အမ်ားစု၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈပုံစံမွာ သက္ဦးဆံပုိင္ဘုရင္စနစ္ သုိ႔မဟုတ္ ပါလီမန္ဘုရင္စနစ္သာ ရွိခဲ့သည္။

            အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၏ ဒီမုိကေရစီအေတြ႔အၾကံဳမွာ တစ္နည္းတစ္ဖုံကြဲျပားသည္။ လူျဖဴအမ်ိဳးသား အမ်ားစုမွာ ၁၈၆၀ ျပည့္ႏွစ္ကတည္းကပင္ မဲေပးပုိင္ခြင့္ရွိၾက၏။ လူမည္းတုိ႔မွာမူ ၁၉၆၅ ခုႏွစ္ ေနာက္ပုိင္းမွသာ ထုိအခြင့္အေရးကုိ ပုိင္ပုိင္နုိင္နုိင္ ရရွိခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ အမ်ဳိးသမီးမဲေပးခြင့္ မွာလည္း ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ေနာက္ပုိင္းမွသာ ျပ႒ာန္းနုိင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ရာ အေမရိကန္စီးပြားေရး တာထြက္လာ သည့္ႏွစ္မ်ား၌ မဲေပးခြင့္ရွိသူမ်ားမွာ လူနည္းစုသာျဖစ္ေၾကာင္း သိသာေလသည္။ ဂ်ပန္၌လည္း အမ်ဳိးသားအားလုံး တန္းတူအခြင့္အေရးကုိ ေမဂ်ီျပဳျပင္ေရးမ်ား အရွိန္ရၿပီး ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာအၾကာ ၁၉၂၅ ခုႏွစ္မွသာ ျပ႒ာန္းနုိင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။  အေနာက္နုိင္ငံမ်ား မၾကာခဏေျပာဆုိေလ့ရွိသည့္ ဒီမုိကေရစီအခြင့္အေရးသည္ တုိးတက္မႈအဆင့္အတန္းႏွင့္မဆုိင္ ကမာၻလုံးဆုိင္ရာစံထားခ်က္ျဖစ္သည္ ဆုိသည့္အခ်က္မွာ ေၾကာင္သူေတာ္၏သီလစကားပင္ ျဖစ္သတည္း။  

            အာရွက်ားမ်ားကုိလည္းၾကည့္ပါဦး။ ေတာင္ကုိရီးယားႏွင့္ တုိင္၀မ္တုိ႔ကုိ အေျမွာ္အျမင္ရွိသည့္ စစ္အာဏာရွင္မ်ားမွ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္၏။ ေဟာင္ေကာင္မွာ စီးပြားေရးတာထြက္စဥ္ကာလက ၿဗိတိသွ်ကုိလုိနီျဖစ္ခဲ့၏။ စင္ကာပူကား အာဏာရွင္တစ္ပုိင္း၊ စည္းမ်ဥ္းခံဒီမုိကေရစီတစ္ပုိင္းျဖစ္၏။ ယခုအခါထုိနုိင္ငံမ်ားတြင္ စီးပြားေရးတုိးတက္မႈ၊ လူေနမႈ အဆင့္အတန္း စသည္တုိ႔မွာ အေနာက္နုိင္ငံမ်ား အဆင့္သုိ႔ ေရာက္ရွိခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ေတာင္ကုိရီးယား၊ တုိင္၀မ္တုိ႔တြင္ လူတုိင္းမဲေပးခြင့္၊ ပါတီစုံထူေထာင္ခြင့္အပါအ၀င္ ဒီမုိကေရစီအခြင့္အေရးမ်ား တုိးတက္ျပ႒ာန္းနုိင္သည့္ အေျခသုိ႔ ေရာက္ခဲ့ၾကၿပီးျဖစ္၏။ စင္ကာပူ၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္မွာမူ ယခင္ပုံစံအတုိင္း ဆက္လက္ တည္ရွိသည္။  ေဟာင္ေကာင္မွာ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္ေနာက္ပုိင္းမွစ၍ တရုတ္ျပည္ႏွင့္ ျပန္လည္ေပါင္းစည္းခဲ့ၿပီး ဒီမုိကေရစီအခြင့္အေရးမ်ားကုိ အကန္႔အသတ္ျဖင့္သာ ရရွိေန၏။ ဂ်ပန္အပါအ၀င္ အာရွက်ားတုိ႔၏ ဥပမာမ်ားက စက္မႈလုပ္ငန္းမ်ားထူေထာင္နုိင္ျခင္း၊ စီးပြားေရးေခ်ာင္လည္လာျခင္း စသည့္ အေျခအေနမ်ားသည္ ေယဘူယ်အားျဖင့္ ဒီမုိကရက္တစ္ပုံသဏၭာန္မ်ား ျဖစ္ထြန္းလာျခင္းကုိ အေထာက္အကူျပဳေၾကာင္း ညႊန္ျပေနၾကသည္။

            သုိ႔ျဖစ္ရာ ယေန႔တရုတ္ျပည္၌ ပါတီစုံစနစ္၊ ကမာၻလုံးဆုိင္ရာ ဒီမုိကေရစီအခြင့္အေရးမ်ားအတြက္ အဆင္သင့္ျဖစ္ေနၿပီဆုိျခင္းမွာ မျပည့္စုံေသာအျမင္ျဖစ္ေလသည္။ လက္ေတြ႔တြင္တရုတ္ျပည္မွာ စက္မႈေတာ္လွန္ေရး၏ လမ္းခုလတ္၌သာရွိေသး၏။ လူဦးေရ၏ ၅၀ ရာခုိင္ႏႈန္းေက်ာ္မွာ ေတာရြာမ်ား တြင္ ေနထုိင္လုပ္ကုိင္ၾကရဆဲျဖစ္သည္။ ဤေနရာတြင္ အိႏၵိယျပည္ႀကီးမွာ တရုတ္ျပည္ႏွင့္စာလွ်င္ တုိးတက္မႈ နိမ့္ပါးေသာ္လည္း ဒီမုိကေရစီနုိင္ငံႀကီးျဖစ္သည္ကုိ ညႊန္ျပနုိင္သည္။ သုိ႔ရာတြင္ အိႏၵိယကား သမုိင္း၏ခၽြင္းခ်က္ပင္ျဖစ္ေတာ့သည္။ ဒီမုိကေရစီအေျခမက်ေသးသည့္ အင္ဒုိနီးရွားကုိလည္း အလားတူအျဖစ္ ညႊန္ျပနုိင္သည္။ သုိ႔ရာတြင္ ယေန႔တရုတ္အစုိးရ၏ ပထမဦးစားေပးမွာ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးရန္ျဖစ္ေပရာ အျခားကိစၥမ်ားအတြက္ အာရုံလြဲေခ်ာ္စဥ္းစားမည္ မဟုတ္ေခ်။ သမိုင္းေၾကာင္းအရလည္း တရုတ္ျပည္သူမ်ားအဖုိ႔ စီးပြားေရးအရရပ္တည္နုိင္ေရး၊ ဆင္းရဲမြဲေတမႈမွ လြတ္ေျမာက္ေရးမွာ ပဓာနအက်ဆုံးျဖစ္သည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ဆုိလွ်င္ ျပည္သူတုိ႔၏ သေဘာထားမွာ အစုိးရ၌ထင္ဟပ္သည္ဟု ေျပာနုိင္၏။ ပညာရွင္အမ်ားေကာက္ခ်က္ခ်သကဲ့သုိ႔ပင္ တရုတ္ျပည္တြင္း၌အေျခခံသည့္ ဒီမုိကေရစီေရးေတာင္းဆုိမႈမ်ားမွာ မဆုိစေလာက္သာျဖစ္ေလသည္။

            တရုတ္ျပည္တြင္း၌ အေနာက္တုိင္းဒီမုိကေရစီပုံစံကုိ ေတာင္းဆုိမႈမ်ားမွာ မဆုိစေလာက္သာ ရွိေသာ္လည္း ေအာက္ေျခမွစကာ ျပည္နယ္အဆင့္၊ ဗဟုိအဆင့္ထိ အစုိးရအဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏ လုပ္ရပ္မ်ား စာရင္းအင္းႏွင့္ တိတိက်က်ရွိရန္ ေတာင္းဆုိသံမ်ားမွာမူ က်ယ္သည္ထက္ က်ယ္ေလာင္ ၍သာ လာေနသည္။ သုိ႔ျဖစ္ရာ စာေရးသူတုိ႔အေနျဖင့္ တရုတ္ျပည္၏ ဒီမုိကေရစီေမးခြန္းကုိ မည္သုိ႔ ခ်ဥ္းကပ္မည္နည္း

             ယေန႔တရုတ္ျပည္အေနျဖင့္ စီးပြားေရးတာထြက္သည္မွာ လမ္းခုလတ္ေရာက္ၿပီဟုဆုိနုိင္၏။ သုိ႔ေသာ္ေနာင္အနာဂတ္ အႏွစ္ ၂၀ တြင္ တရုတ္လူဦးေရ၏ ၂၀ ရာခုိင္ႏႈန္းမွာ လယ္ယာလုပ္ငန္းခြင္ ၌သာ ရွိေနဦးမည္ဟုခန္႔မွန္းၾကသည္။ လက္ရွိပုံစံအတုိင္း စီပြားေရးဆက္လက္ဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီး နုိင္ငံေရး တည္ၿငိမ္ပါက ဒီမုိကေရစီသုိ႔ဦးတည္သည့္ျပဳျပင္မႈမ်ား ထုိကာလအတြင္း ျဖစ္ထြန္းလာမည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ နုိင္ပါ၏။ တစ္ဆက္တည္းမွာပင္ တရုတ္ျပည္၏ နုိင္ငံေရးေနာက္ခံသမုိင္းေၾကာင္းအရ ဒီမုိကေရစီ လုိလားသည့္ပုံစံ၊ ဒီမုိကေရစီသုိ႔ တူရူသည့္ပုံစံမ်ား မရွိခဲ့သည္ကုိ ေမ့မထားသင့္ေပ။ ေလ်ာ့တိေလ်ာ့ရဲ စာရင္းဇယားစနစ္သာလွ်င္ ရွိခဲ့၏။ တုိင္းသူျပည္သားတုိ႔အေရးထက္ နုိင္ငံ့အေရးကဦးစားေပးျဖစ္၏။ အစုိးရအေနျဖင့္ ကုိယ့္လုပ္ရပ္ကုိတာ၀န္သိရန္၊ ေလာကပါလႏွင့္အညီအုပ္ခ်ဳပ္ရန္ကား လုိအပ္ေလသည္။ အခ်ဳပ္ဆုိရလွ်င္ တရုတ္အစုိးရ၏ လကၡဏာမ်ားတြင္ ကြန္ျဖဴးရွပ္အဆုံးအမမ်ားမွ ဆင္းသက္လာသည့္ တည္ၾကည္ေျဖာင့္မွန္ရန္၊ သစၥာရွိရန္၊ စိတ္ခ်ယုံၾကည္ရရန္၊ တစ္သေ၀မတိမ္းေဆာင္ရြက္ရန္ စသည္တုိ႔ ပါ၀င္ေလသည္။ ကြန္ျမဴနစ္စံထားခ်က္မ်ားကား ပါေလဟန္သာျဖစ္ပါ၏။ လြတ္လပ္သည့္ ပုဂၢလိကအဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္၊ အရပ္ဘက္လူ႔ေဘာင္ လႈပ္ရွားမႈမွာလည္း အစဥ္အလာရွိခဲ့သည္မဟုတ္ေခ်။ ပါ၀ါမွာအစုိးရ၏လက္ထဲ၌ပင္ လုံးလုံးလ်ားလ်ား ရွိ၏။ နယ္ပယ္အသီးသီးတြင္ ၀ါသနာတူရာအစုအဖြဲ႔မ်ား အသီးသီး အသက အသက ရွိၾကေသာ္လည္း အစုိးရႏွင့္နားလည္မႈရယူေရးကုိသာ သုိသုိသိပ္သိပ္ ေဆာင္ရြက္လုိၾကသည္။ မိမိတုိ႔ယုံၾကည္သည္မ်ား ကုိ အစုိးရထံမွ မ်က္ႏွာခ်င္းရင္ဆုိင္ကာ ေတာင္းဆုိရမည့္အစား ပါ၀ါရွိသူမ်ားႏွင့္ ပုဂၢဳိလ္ေရးရင္းႏွီးမႈ ရယူကာ ေဆာင္ရြက္လုိၾကသည္

            တရုတ္ျပည္၏ ဒီမုိကေရစီေမးခြန္းကုိ ပုိမုိရႈပ္ေထြးေစသည့္ကိစၥႏွစ္ရပ္မွာ တုိက္ႀကီးတစ္မွ် ႀကီးမားလွေသာ ဧရိယာအက်ယ္အ၀န္းႏွင့္ လူမ်ဳိးေရး ကြဲျပားျခားနားမႈမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ယေန႔အထိ ရွိၿပီးျဖစ္သည့္ ဒီမုိကရက္တစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာ နုိင္ငံတစ္ခု၏ နယ္နိမိတ္အတြင္းမွ ပုံစံသာျဖစ္၏။ နုိင္ငံတကာအဆင့္၌ ဒီမုိကရက္တစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဟူ၍ မရွိေသးေခ်။ အနီးစပ္ဆုံး ဥပမာမွာ ဥေရာပသမဂၢ (European Union) ျဖစ္သည္။ ဥေရာပသမဂၢအေနျဖင့္ မဟုတ္ပဲ အဖြဲ႔၀င္နုိင္ငံမ်ား၌သာ ဒီမုိကရက္တစ္ ပုံစံအုပ္ခ်ဳပ္ေရး က်င့္သုံးေနျခင္းျဖစ္သည္။ ဥေရာပပါလီမန္၏ အမတ္မ်ားမွာ ေရြးေကာက္ တင္ေျမွာက္ခံရသူမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ္လည္း ၎တုိ႔တြင္ ပါ၀ါဟူ၍ မရွိသေလာက္ျဖစ္သည္။ ထုိသုိ႔ဆုိပါက တရုတ္ျပည္ႏွင့္အလားတူ တုိက္ႀကီးတစ္မွ်ႀကီးမားသည့္ အိႏၵိယ၌ ဒီမုိကေရစီအဘယ္ေၾကာင့္ထြန္းကားသနည္းဟု ေမးနုိင္သည္။ အိႏၵိယမွာ တရုတ္ျပည္ႏွင့္စာလွ်င္ တစည္းတလုံးတည္းတည္ရွိမႈ ဒီဂရီနည္းပါးသည့္အျပင္ သမုိင္းတစ္ေလွ်ာက္ ဗဟုိမွခ်ဳပ္ကုိင္ အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ ကာလမွာလည္း နည္းပါးလွျခင္းေၾကာင့္ ဟုေျဖနုိင္ပါ၏။  အိႏၵိယ၏ျပည္နယ္မ်ားမွာ ၾသဇာပုိမုိရွိၾကၿပီး အခ်ဳိ႔ကိစၥမ်ား၌ နုိင္ငံငယ္မ်ားတစ္မွ် လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ဆုံးျဖတ္နုိင္ၾကသည္။ တရုတ္ျပည္မွာမူ ယင္းသုိ႔မဟုတ္ေခ်။ အထက္၌ဆုိခ့ဲၿပီးသကဲ့သုိ႔  လက္ေတြ႔တြင္ ဗဟုိႏွင့္ ျပည္နယ္အစုိးရမ်ားအၾကား အာဏာကုိ မွ်ေ၀ညႈိႏႈိင္းသုံးစြဲၾကေသာ္လည္း  နုိင္ငံတကာ မ်က္ႏွာစာ၌မူ ႏွစ္ေထာင္ခ်ီကာ စည္းလုံးညီညြတ္လာေသာ တစ္ျပည္ေထာင္အျဖစ္ ဂုဏ္ယူခဲ့ၾကၿပီး ျဖစ္၏။ စီပြားေရးတုိးတက္သည့္ အေရွ႕ပုိင္းႏွင့္ ေတာင္ပုိင္းျပည္နယ္မ်ား အေနျဖင့္ ဒီမုိကရက္တစ္ပုံစံမ်ားကုိ လက္ခံက်င့္သုံးရန္ ျဖစ္နုိင္ေခ်ရွိေသာ္လည္း မ်ားစြာေခတ္ေနာက္က်ေနေသး သည့္ ကုန္းတြင္းပုိင္းျပည္နယ္မ်ား၏ မ်က္ႏွာကုိ ငဲ့ရဦးမည္ျဖစ္၏။ တုိးတက္မႈအဆင့္ျမင့္ၿပီးျဖစ္သည့္ ရွန္ဟိုိင္း၊ ရွင္းက်င့္ စသည့္ ၿမိဳႀကီးမ်ား၌ ဒီမုိကေရစီျပဳျပင္မႈမ်ားကုိ ကနဦးစပ္သပ္ျခင္းမ်ဳိးရွိနုိင္သည္။ အနာဂတ္တြင္ ၿမိဳ႕ေတာ္ႏွင့္ေက်းရြာေကာ္မီတီ၀င္မ်ား၏ ၇၀ ရာခုိင္ႏႈန္းကုိ ျပည္သူမ်ားမွ တုိက္ရုိက္ေရြးေကာက္နုိင္မည္ဟု ရွင္းက်င့္ၿမိဳ႕ေတာ္၀န္ ဇူေဇာင္ဟင္း က ၂၀၀၈ ခုႏွစ္တြင္ ေၾကညာခဲ့ဖူး၏။ ေဟာင္ေကာင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမႈး ရာထူးကုိ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္မွ စ၍ တုိက္ရုိက္ေရြးေကာက္ေစနုိင္ေရး စဥ္းစားမည္ဟု ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ ညီလာခံအၿပီးတြင္ တရုတ္ျပည္သူ႔ အမ်ဳိးသားကြန္ဂရက္ (တရုတ္ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္) ၏ အၿမဲတမ္းေကာ္မီတီမွ ေၾကညာခဲ့သည္။ တရုတ္ျပည္မွာ ယဥ္ေက်းမႈနုိင္ငံေတာ္ႀကီးျဖစ္ေပရာ ယင္းသုိ႔ကြဲျပားျခားနားသည့္ နုိင္ငံေရးပုံစံအဆင့္မ်ား ယွဥ္တြဲျဖစ္တည္နုိင္ျခင္းမရွိဟု မဆုိနုိင္ေခ်။

            ေနာက္ဆုံးအေနျဖင့္ စာေရးသူတုိ႔ မေမ့အပ္သည့္အခ်က္တစ္ခုမွာ တရုတ္ျပည္သည္ ကြန္ျဖဴးရွပ္ အေတြးအေခၚ ျမစ္ဖ်ားခံရာေဒသျဖစ္သည္ဆုိျခင္းပင္။ ဂ်ပန္ႏွင့္ကုိရီးယားတုိ႔၏ ကြန္ျဖဴးရွပ္၀ါဒအေပၚ ခံယူမႈမွာ တရုတ္ျပည္ႏွင့္ႏႈိင္းစာလွ်င္ အဖ်ားအနားသာလွ်င္ျဖစ္သည္။ သုိ႔ျဖစ္ရာ ယင္းနုိင္ငံမ်ားအေနျဖင့္ ဒီမုိကေရစီကုိ နုိင္ငံေရးအလႊာသစ္တစ္ခုအျဖစ္ ထပ္တင္ မိတ္ဆက္နုိင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ တရုတ္ျပည္တြင္လည္း ထုိလမ္းေၾကာင္းအတုိင္း လုိက္ရန္မျဖစ္နုိင္ မဟုတ္ပါ။ သုိ႔ရာတြင္ ကြန္ျဖဴးရွပ္လမ္းေၾကာင္းစစ္စစ္ေပၚတြင္ ေလွ်ာက္လွမ္းရန္ ဆုိသည့္ အသံမ်ားက အလႊာသစ္ကုိ လက္ခံေရး ပုိမုိခက္ခဲေစမည္ျဖစ္သည္။

            သုိ႔ျဖစ္ရာ အနာဂါတ္တြင္ ပုိမုိဆန္းသစ္၊ ျခားနား၊ ႂကြယ္၀သည့္ လူ႔ေဘာင္တစ္ရပ္ အေနျဖင့္ ေရရွည္တြင္ တရုတ္ျပည္သည္ ဒီမုိကေရစီေရး ဖိအားေပးမႈမ်ားကုိ ၾကံၾကံ႔ခံလာနုိင္ မည္ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ျပင္ တရုတ္ျပည္၏ ကုိယ္ပုိင္ “ဒီမုိကေရစီ” ပုံစံ မည္သုိ႔ရွိမည္ ဆုိျခင္း မွာလည္း စိတ္၀င္စားဖြယ္ရာ ေမးခြန္းတစ္ရပ္အျဖစ္ ဆက္လက္ရွိေနမည္ျဖစ္ပါသည္။

            ေသခ်ာသည့္အခ်က္မွာ တရုတ္ျပည္၌ မည္သည့္နုိင္ငံေရးစနစ္ ထြန္းကားလာသည္ ျဖစ္ပါေစ ကြန္ျဖဴးရွပ္အယူအဆမ်ား၏ ေလာင္းရိပ္မွ ကင္းလြတ္ရန္မရွိျခင္းပင္။ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ မတ္လအတြင္းက ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ၀မ္က်ားေပါင္ က ဤသုိ႔ မွတ္ခ်က္ျပဳခဲ့ဖူးသည္။ 

            “ကြန္ျဖဴးရွပ္မွသည္ ဆြန္ယက္ဆင္ အထိ တရုတ္နုိင္ငံေတာ္၏ ရုိးရာယဥ္ေက်းမႈတြင္ တန္ဖုိးႀကီးမားလွသည့္ အစိတ္အပုိင္းမ်ားစြာပါ၀င္၏။ လူသားတုိ႔၏သဘာ၀၊ ဒီမုိကေရစီ စသည္တုိ႔ႏွင့္ လုိက္ေလ်ာညီေထြသည့္ ဓေလ့မ်ားစြာကုိေတြ႔နုိင္သည္။ ဥပမာ - တရုတ္ယဥ္ေက်းမႈသည္ လူသား အခ်င္းခ်င္း ခ်စ္ျမတ္နုိးျခင္း၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၊ အယူအဆကြဲလြဲမႈမ်ား အၾကားမွ သမူဟျဖစ္မႈ၊ အခ်င္းခ်င္း မွ်ေ၀ခံစားျခင္း စသည္တုိ႔ိ ပါ၀င္ေနသည္ကုိေတြ႔နုိင္၏။” ဟူလုိ။

            ဟီနန္ျပည္နယ္တြင္ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီမွ အရာရွိမ်ားမွလည္း ကြန္ျဖဴးရွပ္၀ါဒ၏ စံထားခ်က္ မ်ားျဖစ္သည့္ မိဘကုိ အလုပ္အေကၽြးျပဳစုျခင္း၊ မိသားစုတာ၀န္ထမ္းျခင္း စသည္မ်ားအား ခံယူလာၾက သည္ကုိ ေတြ႔ရ၏။ အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားတြင္ ကြန္ျဖဴးရွပ္ဂႏၲ၀င္မ်ား သင္ၾကားလာၾကကာ ကြန္ျဖဴးရွပ္ေမြးေန႔မ်ားလည္း က်င္းပလာၾကၿပီျဖစ္သည္။ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီေကဒါမ်ား အေနျဖင့္ ၎တုိ႔ကုိယ္စားျပဳသည့္ လူထု၏အက်ဳိးစီးပြားကုိ တာ၀န္ယူရန္ ပါတီမွအေလးေပးညႊန္ၾကားလာသည္။ ပါတီတြင္းသင္တန္းမ်ားမွ လက္ေတြ႔သင္ခန္းစာမ်ားတြင္ အထက္အရာရွိထံမွ အၾကံဥာဏ္ေတာင္းခံေရး အျပင္ လူထုအသံကုိနားစြင့္ေရးကုိလည္း ထည့္သြင္းလာၾကသည္။ ဥပမာ စီခၽြမ္ေျမငလွ်င္ႏွင့္ အဆိပ္သင့္နုိ႔မႈန္႔ကိစၥမ်ားတြင္  အစုိးရအရာရွိမ်ားမွ ၎တုိ႔၏ တာ၀န္မကင္းမႈအတြက္ ၀န္ခ်ေတာင္းပန္ကာ ရာထူးမွႏႈတ္ထြက္သြားျခင္းကုိ အေလ့အထအသစ္တစ္ရပ္အျဖစ္ ရႈျမင္နုိင္၏။ သိသာထင္ရွားလွသည့္ အခ်က္တစ္ခုမွာ အစုိးရအေထာက္အပံ့ျဖင့္ ကမာၻအႏွံ႔ တည္ေထာင္ ဖြင့္လွစ္လွ်က္ရွိသည့္ တရုတ္ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ဘာသာစကားဆုိင္ရာစင္တာမ်ားကုိ ကြန္ျဖဴးရွပ္သိပၸံ (Confucius Institute) ဟု အမည္ေပး ေခၚေ၀ၚေစျခင္းပင္ျဖစ္သည္

            ကြန္ျဖဴးရွပ္အယူအဆကုိ တရားေသ၀ါဒတစ္ရပ္အျဖစ္ မွတ္ယူရန္မသင့္ေခ်။ ကြန္ျဖဴးရွပ္၀ါဒမွာ သမုိင္းအဆက္ဆက္ အခ်ိန္အခါကုိလိုက္၍ အသြင္အမ်ဳိးမ်ဳိးေျပာင္း ခဲ့ၿပီးျဖစ္၏။ ဆုန္မင္းဆက္ (ေအဒီ ၉၆၀ - ၁၂၇၉) တြင္ တရုတ္ျပည္အ၀ွမ္း ထြန္းကားလာသည့္ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္  တာအုိ၀ါဒမ်ားကုိ ၎တုိ႔၏ ကုိးကြယ္မႈအတြင္းဆြဲသြင္းခဲ့သည့္  လက္သစ္ ကြန္ျဖဴးရွပ္၀ါဒ သမားမ်ားကုိၾကည့္ပါ။ ကြန္ျဖဴးရွပ္၏ အယူအဆမ်ားသည္ ဒီမုိကေရစီကို အားမေပးဟုမွတ္ယူပါကလည္း မွာယြင္းမည္ျဖစ္သည္။ ဥပမာ ၁၉၁၁ ခုႏွစ္ ေတာ္လွန္ေရး၏ ေခါင္းေဆာင္ႏွင့္ တရုတ္သမၼတနုိင္ငံေတာ္၏ တည္ေထာင္သူဖခင္ႀကီး ဆြန္ယက္ဆင္ ၏ေရးသားခ်က္တစ္ခု၌

            “ကၽြနု္ပ္တုိ႔၏ အေျခခံႀကီးသုံးရပ္ (အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒ၊ နုိင္ငံသားအခြင့္အေရး၊ လူသားအခြင့္ အေရး) မွာ မင္းရွပ္ (ကြန္ျဖဴးရွပ္၏ အေႏၲ၀ါသိက တပည့္ႀကီး) မွ အစျပဳ ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ မင္းရွပ္ ကား ကၽြႏု္ပ္တုိ႔ေခတ္ ဒီမုိကရက္တစ္ အေတြးအေခၚမ်ား၏ အဘုိးအေဘးႀကီးပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။” ဟုေရးသားခဲ့ဖူး၏။

            အခ်ဳပ္ဆုိရလွ်င္ ကြန္ျဖဴးရွပ္၀ါဒမွာ တစ္ေသြး တစ္သံတစ္မိန္႔ အာဏာရွင္၀ါဒကုိ အားေပးသည္မွာ သိသာလွေသာ္လည္း အျခားတစ္ဖက္၌ ဒီမုိကရက္တစ္အေျခခံမ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္မႈရွိသည္ကုိ ေတြ႔နိင္သည္။ အနာဂါတ္တရုတ္ျပည္၏ ဒီမုိကေရစီတြင္ စၾကာ၀ဠာလုံးဆုိင္ရာ ဒီမုိကေရစီလကၡဏာမ်ား ပါ၀င္ေနမည္မွာ မေသြမုခ်ပင္ျဖစ္ပါ၏။ သုိ႔ရာတြင္ တရုတ္ရုိးရာယဥ္ေက်းမႈ၌ အျမစ္တြယ္သည့္ သီးသန္႔ လကၡဏာမ်ားကုိလည္း ေတြ႔ရမည္ျဖစ္ပါသည္။ ကမာၻ႔သက္တမ္း အရင့္ဆုံးႏွင့္ အနက္နဲဆုံး အစုိးရစနစ္ျဖစ္ထြန္းခဲ့ရာ တရုတ္ျပည္အေနျဖင့္ ယင္းအေျပာင္းအလဲမ်ား ကုိ ေဖာ္ေဆာင္နုိင္ျခင္း ရွိမည္မဟုတ္ဟု  အထင္ေသးရန္အေၾကာင္းမရွိပါေခ်။ တရုတ္ျပည္အေနျဖင့္ တုိင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအတြက္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၏ ဖက္ဒရယ္စနစ္၊ ဥေရာပသမဂၢစနစ္မ်ားကုိ စိတ္၀င္တစားေလ့လာသည့္နည္းတူ ကမာၻ႔လူဦးေရ၏ငါးပုံတစ္ပုံကုိ တာ၀န္ယူရသည့္ တရုတ္အစိုးရဘက္မွလည္း ကမာၻႀကီးအတြက္ ပုံစံသစ္တစ္ရပ္ ေမြးထုတ္မေပးဟု မေျပာနုိင္ပါေခ်။ တရုတ္ျပည္၏ နုိင္ငံႀကီးအုပ္ခ်ဳပ္ေရးပုံစံသစ္မွာ ကမာၻတစ္၀န္း တစ္ေန႔တျခား အေရးပါလာမည္ ဟုသာ  ေဟာကိန္းထုတ္လုိပါေတာ့သည္။

No comments:

Post a Comment