ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဆီမွာ “လူ”
ႏွင့္ “မူ” အေၾကာင္း ေျပာၾကျငင္းခုံၾကတာရွိပါသည္။
အေနာက္တုိင္း မွာေတာ့ “ယဥ္ေက်းမႈ” ႏွင့္ “ႏုိင္ငံေရး” ဆုိသည့္ ေခါင္းစဥ္ေအာက္၌ ေဆြးေႏြးၾကသည္။
အေရွ့တုိင္းမွာလည္း “အာရွ၏စံထားခ်က္မ်ား” (Asian Values) ဆုိကာ က်ယ္က်ယ္ ေလာင္ေလာင္ျဖစ္ခဲ့ၾကေသးသည္။
မြဳိင္နီဟန္ (Daniel
Patrick Moynihan) ကမူ “လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုရဲ႔ေအာင္ျမင္မႈကုိ အဆုံးအျဖတ္ ေပးတဲ့အရာဟာ
နုိင္ငံေရးစနစ္မဟုတ္ပဲ သူတုိ႔ရဲ႔ယဥ္ေက်းမႈသာျဖစ္တယ္ဆုိတာ ကြန္ဆာေဗးတစ္၀ါဒဗဟိုျပဳ
အမွန္တရားျဖစ္ၿပီး နုိင္ငံေရးစနစ္တစ္ခုဟာ လူေတြရဲ႕ယဥ္ေက်းမႈကုိ အသြင္ေျပာင္းလဲေစနုိင္တဲ့အျပင္
ဆက္လက္အဓြန္႔ရွည္ေအာင္ သယ္ေဆာင္သြားနုိင္တယ္ ဆုိတာကေတာ့ လစ္ဘရယ္၀ါဒဗဟုိျပဳ
အမွန္တရားျဖစ္ပါတယ္” ဟု လွလွပပ ေဘာင္ခတ္ေပးခဲ့သည္။ သုိ႔ရာတြင္ ပညာရွင္တုိင္းက
မြဳိင္နီဟန္ သတ္မွတ္ေပးသည့္ေဘာင္ထဲတြင္ ရပ္ၾကသည္ေတာ့ မဟုတ္ပါ။ အထူးသျဖင့္
ယဥ္ေက်းမႈကုိအေျခခံေသာ တင္ျပခ်က္မ်ားမွာ ထိခုိက္လြယ္သျဖင့္(မည္မွ်ပင္ခုိင္လုံေသာအခ်က္မ်ားရွိေစကာမူ)
အမ်ားစုက ႏွာေစးလုိၾကသည္။ ဆက္စ္ (Jeffrey Sachs) က အရင္းရွင္စီးပြားေရးအေဆာက္အအုံ
မ်ား ႏွင့္ပတိရူပေဒသ ျဖစ္မႈတုိ႔ကုိ တုိးတက္မႈ၏အေၾကာင္းရင္းမ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္ျပီး
ဓေလ့ ထုံးတမ္းမ်ား၏ အေရးပါမႈကုိ ခပ္ေ၀းေ၀း၌သာ ထားလုိသည္။ မည္သုိ႔ပင္ျဖစ္ပါေစ ထုိ “လူ”
“မူ” အားျပဳိင္မႈကုိ အသိအမွတ္ျပဳေလ့လာျခင္းျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႕လူ႔ေဘာင္အတြက္ အျပဳသေဘာေဆာင္ေသာရလဒ္မ်ား
ထုတ္ႏႈတ္နုိင္သည္ဆုိပါက အက်ဳိးမယုတ္ဟုဆုိခ်င္ပါသည္။
ယခုေဆာင္းပါးတြင္
အသားေပးလုိသည္မွာ အာဂ်င္တုိင္းလူမ်ဳိးပညာရွင္ မာရီယာနုိ ဂရြန္ဒိုနာ (Mariano Grondona) ၏ ယဥ္ေက်းမႈကုိအေျခခံေသာေလ့လာခ်က္အေပၚ၊
ေလာရင့္ဟယ္ရစ္ဆင္ (Lawrence E. Harrison) ဆုိသူက ထပ္ေဆာင္း တင္ျပထားခ်က္ျဖစ္ပါသည္။ဟယ္ရစ္ဆင္မွာ
ပညာရွင္ေက်ာင္းဆရာတစ္ဦးျဖစ္ရုံသာမက၊ နိုင္ငံတကာဖံြ႔ျဖဳိးေရးဆုိင္ရာ
အေမရိကန္ေအဂ်င္စီ (USAID) တြင္ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္ၾကာအမႈထမ္းခဲ႔သူ၊
စာေတြ႔ေရာလက္ေတြ႔ပါ ေမႊေႏွာက္နုိင္သူျဖစ္သည္။ သူႏွင့္ ကြယ္လြန္သူ ပါေမာကၡ
ဟန္တင္တန္ (Samuel P. Huntington) တုိ႔တြဲဖက္တည္းျဖတ္ ခဲ့ေသာ Culture Matters အက္ေဆးမ်ား
စာအုပ္ကား ေျပာစမွတ္တြင္ေလာက္ေအာင္ နာမည္ေက်ာ္ခဲ့သည္။
ဂရြန္ဒိုနာ၏ဇယား (ဖြံ႔ျဖိဳးတုိးတက္မႈကုိ
အားေပးသည့္ယဥ္ေက်းမႈ ႏွင့္ ဆန္႔က်င္သည့္ယဥ္ေက်းမႈတုိ႔၏ လကၡဏာမ်ား)
ယဥ္ေက်းမႈအေျခခံ
|
တုိးတက္မႈကုိအားေပးသည့္ယဥ္ေက်းမႈ
|
တုိးတက္မႈကုိဆန္႔က်င္သည့္ယဥ္ေက်းမႈ
|
ေလာကအျမင္
(World View)
၁။ ဘာသာေရး အဆုံးအမ
၂။ ဘ၀ေရွ့ေရး ခံယူခ်က္
၃။ မ်က္ေမွာက္ျပဳရာ ကာလ
၄။ ဥစၥာဓန ရွာေဖြျခင္း
၅။ ပညာဗဟုသုတ ေပးေ၀မႈ
|
အေၾကာင္းအက်ဳိးဆင္ျခင္မႈႏွင့္ ေအာင္ျမင္မႈရလဒ္ တို႔ကုိ ေျမေတာင္ေျမွာက္၊
ေလာကီဥစၥာရွာေဖြမႈကုိ အားေပး၊ ပစၨဳပၸန္ေလာကကုိအာရုံစုိက္သည္။
လက္ေတြ႔က်က်ခံယူသည္။
မိမိဘ၀ေရွ့ေရး ကုိယ္တိုင္စိုးမိုးနုိင္သည္ဟု ယုံၾကည္။
အနာဂတ္ကုိမ်က္ေမွာက္ျပဳျခင္းက ၾကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈ၊
အခ်ိန္တိက်လုိက္နာမႈတုိ႔ကုိျမွင့္တင္သည္။ ရရွိလာေသာစည္းစိမ္၌ အခ်ိန္မဆုိင္းပဲ
စံစားယစ္မူးျခင္းကုိ ေရွာင္က်ဥ္သည္။
လူသား၏တီထြင္ဖန္တီးနုိင္မႈစြမ္းအားျဖင့္ ဥစၥာဓနတုိးပြားေအာင္ေဆာင္ရြက္နုိင္သည္။
လက္ေတြ႔က်သည္။ျပန္လွန္ဆန္းစစ္ ႏုိင္သည္။ (ဇာတ္လမ္း၊
ဇာတ္အိမ္ထက္) အခ်က္အလက္ ခုိင္မာမႈက ပုိအေရးပါသည္။
|
အေၾကာင္းအက်ိဳးကုိျငင္းပယ္၊ ေလာကီီဥစၥာ ကုိေရွာင္ဖယ္၊ ၀ိဥာဥ္ေလာက
စသည္တုိ႔ကုိ အာရုံစုိက္သည္။ စိတ္ကူးယဥ္၀ါဒကုိ ခံယူသည္။
ကံကုိပုံခ်၊လက္ေလွ်ာ့အရွဳံးေပး၊
အေဆာင္ လက္ဖြဲ႔တန္ခုိးျဖင့္ ျဖတ္လမ္းကလုိက္မည္။
ပစၥဳပၸန္သုိ႔မဟုတ္အတိတ္ကုိ
မ်က္ေမွာက္ျပဳျခင္းက စီမံကိန္းထားလုိမႈ၊ အခ်ိန္တိက်လုိမႈတုိ႔ကုိ အားယုတ္ေစသည္။
ရရစားစားေနမည္။
ျမစ္တစ္ဖက္မွာေသာင္ထြန္းလွ်င္
အျခား တစ္ဖက္၌ ကမ္းျပဳိ။ တစ္ေယာက္ ခ်မ္းသာေရး အျခားတစ္ေယာက္ ဆင္းရဲရမည္။
အေပၚယံသုံးသပ္သည္။
သေဘာတရားသက္သက္
လက္ေတြ႔မပါ၊ ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္ရန္မျဖစ္နုိင္ပါ။
|
စံထားခ်က္မ်ားႏွင့္
ေကာင္းမႈလကၡဏာ
(Values,
Virtues)
၆။ကုိယ္က်င့္ သိကၡာပုဒ္မ်ား
၇။စရုိက္ေကာင္းမ်ား
၈။ ပညာေရး (ပညာသင္ယူျခင္း)
|
သူေတာ္ေကာင္းမလုပ္လွ်င္ေန၊
သူယုတ္မာကား မျဖစ္ေစရ။ လူအခ်င္းခ်င္းယုံၾကည္မႈကုိ အားေပးသည္။
အလုပ္ဟူသမွ်သပ္ရပ္ေသခ်ာလုပ္။ယဥ္ေက်းပ်ဴငွာေဖာ္ေရြ။
အခ်ိန္တိက်မႈ အေရးၾကီးသည္။
မရွိမျဖစ္လုိအပ္ခ်က္ျဖစ္သည္။
လြတ္လပ္မႈႏွင့္ျပဳျပင္ဖန္တီးနုိင္မႈကုိ
အားေပးသည္။
|
ငါ႔စကားမွႏြားရသည္။
အေျပာတစ္ျခား အလုပ္တစ္ျခား ကုိယ္က်င့္တရားေၾကာင့္
အခ်င္းခ်င္းသံသယပြားသည္။
တစ္ဖက္ပါအခ်က္မ်ားအေရး
မၾကီးလွပါ။
ထိပ္တန္းလုိအပ္ခ်က္မဟုတ္။
အျပန္အလွန္ မွီခုိမႈႏွင့္အစဥ္အလာထိန္းသိမ္းမႈကုိ အားေပး သည္။
|
စီးပြားေရးရာ
အမူအက်င့္မ်ား
(Economic Behavior)
၉။အလုပ္လုပ္ျခင္း ႏွင့္ ေအာင္ျမင္မႈ
၁၀။ေခ်ႊတာ စုေဆာင္းျခင္း ႏွင့္ ခ်မ္းသာၾကြယ္၀မႈ
ဆုိသည္မွာ-
၁၁။စြန္႔ဦးတီထြင္ လုပ္ငန္းဆုိသည္မွာ ၁၂။စြန္႔စားရယူလုိမႈ ၁၃။ျပဳိင္ဆုိင္မႈသည္- ၁၄။ အသစ္အဆန္း ေဖာ္ထုတ္မႈ ၁၅။ေရွ႔သုိ႔တက္လွမ္း လာနုိင္မႈသည္- |
ဘ၀ရပ္တည္ေနျခင္းမွာ အလုပ္လုပ္ဖို႔ျဖစ္သည္။ အလုပ္လုပ္မွၾကီးပြားခ်မ္းသာမည္။ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံေရး၏မိခင္ျဖစ္သည္။ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈႏွင့္တီထြင္ဆန္းသစ္မႈ ျဖစ္သည္။ အသင့္အတင့္ရွိသည္။ အေကာင္းတကာ့အေကာင္းဆုံးထြက္ေပၚရန္ လမ္းေဖၚေပးျခင္းျဖစ္သည္။ အသစ္အဆန္းေဖာ္ထုတ္မႈမ်ားကုိ တံခါးဖြင့္ထားျပီး မဆုိင္းမတြလက္ခံသုံးစြဲသည္။ ထိုက္တန္ေသာအရည္အခ်င္းရွိမႈ၊ အဆက္အသြယ္ေကာင္းရွိမႈတို႔၌ အေျခခံသည္။ |
ဘ၀ရပ္တည္မႈအတြက္
အလုပ္လုပ္ရသည္။ အလုပ္လုပ္ရုံ သက္သက္ျဖင့္မၾကီးပြားနုိင္။
“အလုပ္”(ဆုိသည့္ေ၀ါဟာရ)သည္
ဆင္းရဲသားတုိ႔အတြက္ ျဖစ္၏။
သာတူညီမွ်မႈကုိ ျခိမ္းေျခာက္ေသာ အရာျဖစ္သည္။ ေခ်ႊတာစုေဆာင္းသူမ်ား ခ်မ္းသာလာသည္ႏွင့္အမွ် ပတ္၀န္းက်င္၏ မနာလုိမႈကုိလႈံ႕ေဆာ္သည္။ ငါးပြက္ရာငါးစာခ်ျခင္းျဖစ္သည္။ အဆက္ အသြယ္ေကာင္းလွ်င္ ၀င္ေငြေကာင္းမည္။ နည္းပါးသည္။ ရန္ေစာင္မႈ၏သေကၤၤၤတျဖစ္သည္။ သာတူညီမွ်မႈ၊ ထုိ႔အျပင္ (ကံထုိက္၍) ရေသာအခြင့္ထူးကုိ ျခိမ္းေျခာက္ေသာ အရာလည္း ျဖစ္သည္။ အသစ္အဆန္းေဖာ္ထုတ္မႈကုိသံသယျမင္၊ တျဖည္းျဖည္းမွလက္ခံ။ မိသားစု(ႏွင့္/သုိ႔) အသုိင္းအ၀ုိင္း အဆက္အသြယ္ေကာင္းမႈ၌ အေျခခံသည္။ |
လူမႈေရးရာ
အမူအက်င့္မ်ား
(Social
Behavior)
၁၆။တရားဥပေဒစုိးမုိးမႈ ႏွင့္အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ
၁၇။ကုိယ္ခ်င္းစာတရား ႏွင့္လူသားခ်င္းယုံၾကည္မႈ
၁၈။မိသားစု (အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆုိမႈ) ၁၉။သင္းပင္းဖြဲ႔ ေဆာင္ရြက္မႈ (လူမႈအရင္းအႏွီး) ၂၀။တစ္သီးပုဂၢလ ႏွင့္ အစုအဖြဲ႔ ၂၁။အခြင့္အာဏာသုံးစြဲမႈ
၂၂။အထက္တန္းလႊာတုိ႔ ၏ အခန္းက႑
၂၃။”ဘာသာ၊ သာသနာ”ႏွင့္ အစုိးရ ၂၄။ က်ား၊မ ဆက္ဆံေရးႏွင့္ အခြင့္အေရး ၂၅။အိမ္ေထာင္သားေမြးမႈ |
ဥပေဒေဘာင္အတြင္းသင့္တင့္
ေလွ်ာက္ပတ္စြာ ေနထုိင္သည္။အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈကိုဥပေဒေၾကာင္း အရအေရးယူသည္။
ကုိယ္ခ်င္းစာတရားက်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ထြန္းကားသည္ “မိသားစု”ဟူေသာအဓိပၸါယ္သည္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔အထိ အက်ဳံး၀င္ပတ္သက္သည္။ အခ်င္းခ်င္းယုံၾကည္မႈ၊ ကုိယ္ခ်င္းစာမႈတုိ႔က ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရး၊ လက္ေ၀ခံေရး၊ ပါ၀င္ကူညီေရးတုိ႔ကုိ ေမြးဖြားေပးသည္။ တစ္သီးပုဂၢလအယူအဆကိုအေလးေပးသည္။ သုိ႔ေသာ္အလြန္အကၽြံ အားေပးျခင္းမဟုတ္။ ျဖန္႔ေ၀သုံးစြဲသည္။ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာမွ်ရန္ ထိန္းသကဲ့သုိ႔၊ အမ်ားသေဘာကုိလည္းလက္ခံသည္။
လူ႔ေဘာင္အဖြဲ႔အစည္းကုိတာ၀န္ယူ
ကူညီသည္။
ျပည္ရြာအုပ္ခ်ဴပ္ေရးတြင္ ဘာသာေရးက ၀င္ေရာက္ စြက္ဖက္ျခင္းကုိ တားျမစ္သည္။ ”ဘာသာ၊ သာသနာ” ႏွင့္ အစုိးရၾကား နံရံစည္းျခားသည္။
က်ား၊မ”အခြင့္အေရးတန္းတူမႈ”
အျပည့္အ၀က်င့္သုံး နုိင္ျခင္းမရွိလွ်င္လည္း အနိမ့္ဆုံးေအာက္ထစ္ အေနျဖင့္
လူမႈေရးစံျပဌာန္းခ်က္မ်ားကုိမူ လုိက္နာ ၾကသည္။
မိသားစုကေလးအေရအတြက္မည္ေရြ႕မည္မွ်ဟူေသာအခ်က္သည္မိဘမ်ား၏ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ပညာသင္ေပး
နုိင္မႈ၊ တတ္နုိင္မႈတုိ႔ေပၚ၌မူတည္သည္။
|
ေငြေၾကးႏွင့္အဆက္အသြယ္ကစကားေျပာသည္။
အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈကုိ သည္းခံထားသည္။
မိမိႏွင့္နီးစပ္ရာအသုိင္းအ၀ုိင္းေလာက္အထိ သာ ကုိယ္ခ်င္းစာတရားပီပီျပင္ျပင္ထားသည္။ “မိသားစု”ဆုိသည္မွာ (မိမိႏွင့္ေဆြမ်ဳိးရင္းခ်ာ မ်ားကုိ)က်ယ္ျပန္႔ေသာလူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲတြင္ ခံတပ္သဖြယ္ ကာကြယ္ေပးထားေသာ အရာျဖစ္သည္။ အခ်င္းခ်င္းသံသယပြားမႈက အစြန္းေရာက္ ပုဂၢလဓိ႒ါန္၀ါဒႏွင့္ အထီးက်န္ေခ်ာက္ျခားမႈ ကုိ ေမြးဖြားေပးသည္။ အစုအဖြဲ႕တစ္စုလုံးဆုိသည့္ အယူအဆကုိ အေလးေပးသည္။ ေခါင္မွခ်ဳပ္ကုိင္ထားေသာပုံစံျဖစ္သည္။ အျပန္အလွန္ ေစာင့္ေရွာက္မႈကင္းရွင္းသည္။ ပါ၀ါသုံးျပီးကုိယ္က်ိဳးရွာ အျမတ္ထုတ္သည္။
ျပည္ရြာေရးရာကိစၥမ်ားတြင္
ဘာသာေရးက အဓိကအခန္း က႑မွပါ၀င္သည္။
ဘ၀၏အခန္းက႑အမ်ားစုတြင္
မိန္းမသည္ ေယာက္်ား၏ လက္ေအာက္ခံသာျဖစ္သည္။
ကေလးမ်ားသည္ဘုရားသခင္၏လက္ေဆာင္၊
သားသမီး မ်ားေလစီးပြားေရးမွာအားကုိး ပုိရေလျဖစ္သည္။
|
နုိင္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္
အင္ဂယ္လ္ဟာ့တ္ (Ronald
Inglehart)
က ဂရြန္ဒိုနာ၏
ဇယားကုိ “ကမၻာ႔စံထားခ်က္မ်ားစစ္တမ္း (World Values Survey)” ႏွင့္မွတ္ေက်ာက္တင္စစ္ေဆးၾကည္႔ ရာ အေျခခံ၂၅
ခုအနက္၊ ၁၁ ခ်က္ကုိအထူးေထာက္ခံ၊ ၃ ခ်က္ကုိ အသင့္အတင့္ ေထာက္ခံျပီး ၂
ခ်က္တြင္မသိသာ၊ ၉ ခ်က္မွာႏွဳိင္းယွဥ္မရဟု အေျဖထြက္ခဲ့သည္။ အဆုိပါစစ္တမ္းမွာ ၁၉၈၁ခု
မွစတင္၍ ပုံမွန္ေကာက္ယူခဲ႔ျပီး ဤစာတမ္းျပဳစုခ်ိန္တြင္ နုိင္ငံအားျဖင္႔၈၁နုိင္ငံ၊ လူဦးေရအားျဖင့္
ကမၻာ႔လူဦးေရ၏ ၈၅ရာခုိင္နွဳန္းအတြင္း လူမႈေရးစံမ်ားႏွင့္ခံစားတုန္႔ျပန္မႈမ်ားကုိ ေလ့လာျခင္းျဖစ္ရာ
ဂရြန္ဒိုနာ၏ သီအုိရီအတြက္ အေရးပါေသာ ေထာက္ခံမႈတစ္ရပ္ ျဖစ္ေလသည္။
ဟယ္ရစ္ဆင္၏အဆုိအရ
ဂရြန္ဒိုနာ၏ဇယားပါ လကၡဏာမ်ားသည္ ရုိးရုိးရွင္းရွင္းတင္ျပထားေသာ (ကုိယ္စားျပဳယဥ္ေက်းမႈတစ္ခုစီ၏)
“စံ” မ်ားသာျဖစ္ျပီး ေလွနံဓါးထစ္မွတ္ရန္ မဟုတ္ေပ။ ထုိ႔ျပင္ ယဥ္ေက်းမႈတုိင္းတြင္
ပင္မေရစီးေၾကာင္းကို ကန္႔လန္႔ျဖတ္သန္းမႈမ်ား (လူအုပ္ၾကီးႏွင့္မလုိက္လုိသူမ်ား)
လည္း ရွိပါသည္ဟု သူကေထာက္ျပသည္။ ဇယားပါလကၡဏာမ်ား တင္ျပထားပုံမွာ အေတာ္ပင္
ရွင္းရွင္းလင္းလင္းရွိျပီးျဖစ္ေသာ္လည္း ဟယ္ရစ္ဆင္၏ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ခ်က္မ်ားထဲ၌
စိတ္၀င္စားဖြယ္ရာအခ်ဳိ႕ကုိေတြ႔ရျပန္သည္။ ဓေလ့ထုံးတမ္းမ်ား၏ အေရးပါခ်က္ကို
ကာရစ္ဘီယံပင္လယ္ထဲမွ အစ္ပန္နီယုိလာက်ြန္းကေလး၏ တစ္ဖက္စီ၌ ေနရာယူထားၾကေသာ
ေဟတီနုိင္ငံႏွင့္ ဒုိမီနီကန္ရီပါတ္ဘလစ္တု႔ိ၏ ပထ၀ီတူေသာ္လည္း တုိးတက္မႈမတူေသာ ဥပမာျဖင့္ျပသည္။
ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲေသာ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား၏ (လက္ငင္းအေျခအေနႏွင့္အနာဂတ္ထက္) အတိတ္ကေရႊျဖစ္ခဲ့သည္မ်ားအား
မၾကာခဏ ဦးတုိက္သည့္ဓေလ့ကုိ၊ မကၠဆီကုိ၌ ေရွးေဟာင္းကုိလံဘီယံေခတ္မတုိင္မွီ မည္မွ်ၾကီးက်ယ္ခမ္းနားခဲ့ေၾကာင္း
ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္္ေလ့ရွိပုံႏွင့္ ႏႈိင္းျပထားသည္။
“လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုရွိ
စြန္႔ဦးလုပ္ငန္းရွင္အခ်ဳိးအစားသည္ ယဥ္ေက်းမႈေပၚမူတည္၍ ေျပာင္းလဲနုိင္သည္” ဟု
ဟယ္ရစ္ဆင္ကဆုိသည္။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ ဂ်ပန္တုိ႔တြင္ စက္မႈလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္
ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး တစ္ဟုန္ထုိးတုိးတက္လာျခင္းမွာ သန္းေပါင္းမ်ားစြာေသာ စြန္႔ဦးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားႏွင့္
တုိက္ရုိက္ပတ္သက္ေနသည္။ သူတုိ႔အနက္အခ်ဳိ႕မွာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းၾကီးမ်ား ျဖစ္လာၾကျပီး
ေျမာက္မ်ားစြာေသာလုပ္ငန္းအေသးစားမ်ားကုိလည္း ဖန္တီးေပးခဲ့ၾကသည္။ ထုိ႔ထက္ပုိ၍ဆုိရလွ်င္
စြန္႔ဦးတီထြင္သူမ်ားသည္ ပုဂၢလိကက႑၌သာ စုမေနဘဲ အစုိးရအုပ္ခ်ဳပ္ေရးပုိင္း၌လည္း
အသစ္ဖန္တီးသူမ်ားအေနျဖင့္ တုိင္းျပည္တုိးတက္ေရးအတြက္ အေရးပါအက်ဳိးရွိမည့္မူ၀ါဒမ်ား
စိတ္ကူးခ်အေကာင္ အထည္ေဖာ္နုိင္သည္။
ထုိ႔ျပင္စြန္႔ဦးတီထြင္မႈႏွင့္ လက္ပြန္းတတီးဆက္ႏြယ္ေနေသာ
ယဥ္ေက်းမႈအေျခခံမွာ စြန္႔စားရယူလုိမႈ (risk propensity) ျဖစ္သည္။ ကံကုိသာပုံခ်ေလ့ရွိေသာအျမင္ ထြန္းကားသည့္
လူ႔ေဘာင္မ်ားတြင္ မျမင္ရေသာတန္ခုိးစြမ္းအားမ်ားက ေနရာရေသာေၾကာင့္ စြန္႔စားမႈဆုိသည္မွာ
“ၾကဳိတင္တြက္ဆရန္မျဖစ္္နုိင္ေသာအရာ” ဟုမွတ္ယူဖြယ္ရာရွိသည္။ တစ္ဖက္မွၾကည့္လွ်င္လည္း
ယင္းသုိ႔ မတြက္ဆနုိင္ျခင္းကပင္ (မ်က္ကန္းတေစၧမေၾကာက္ဆုိသလုိ) စြန္႔စားမႈဆန္ဆန္အျပဳအမူမ်ားကုိ
တုိက္တြန္းသလုိျဖစ္ေစပါသည္။ တုိးတက္မႈကုိအားေပးေသာ လူ႔ေဘာင္မ်ား၌မူ လူသည္ မိမိအနာဂတ္ကုိ
ပုိင္ဆုိင္သည္ဟူေသာအျမင္ႏွင့္ အရွိကုိအရွိအတုိင္း ရင္ဆုိင္လုိေသာခံယူခ်က္
ႏွစ္ခုေပါင္းတုိ႔က ၾကဳံလာနုိင္သည္မ်ားကုိ ခန္႔မွန္းရန္အျပင္
မည္မွ်ဆုံးရႈံးနုိင္သည္ (degree of risk) ကုိ တြက္ခ်က္ရန္ လုိအပ္ေသာအစြမ္းအစကုိ ေျမေတာင္ေျမွာက္ေပးသည္။
“ဥစၥာဓန” ႏွင့္ “အေကာင္းတကာ့အေကာင္းဆုံးမ်ား”ကုိ
အျပိဳင္ၾကိဳးစားရယူရန္လုိသည္ဟူေသာ အခ်က္က ထုိလူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏ တုိးတက္မႈလုိလားေသာ လကၡဏာကုိျပသည္ဟု
ဂရြန္ဒိုနာက ဆုိသည္။ ျပိဳင္ဆုိင္မႈသည္ လုပ္ငန္းတစ္ခု၊ နုိင္ငံေရးသမားတစ္ေယာက္၊
အသိပညာရွင္တစ္ဦး၊ အတတ္ပညာရွင္တစ္ဦး အစရွိသည္တုိ႔၏ေအာင္ျမင္မႈအတြက္ ဗဟုိခ်က္ျဖစ္သည္။
တုိးတက္မႈကုိဆန္႔က်င္ေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမ်ားတြင္မူ ေသြးစည္းညီညြတ္မႈ၊
သစၥာေစာင့္သိမႈ၊ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈတုိ႔က ျပိဳင္ဆုိင္မႈေနရာ၌ အစားထုိး၀င္လာၾကသည္။
ထုိသို႔ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈကုိ ခ်ီးမြမ္းေသာ္ျငားလည္း (အေရးအေၾကာင္းရွိပါက) ျပိဳင္ဆုိင္မႈကုိ
အားေပးေသာ လူ႔ေဘာင္မ်ားေလာက္ စည္လုံးမႈအားမေကာင္းသည္ကုိ ေတြ႔ရသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္
ျပိဳင္ဆုိင္မႈသည္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျခင္းတစ္မ်ိဳးပင္ျဖစ္သည္ဟု ဂရြန္ဒိုနာက ျငင္းခ်က္ထုတ္သည္။
အေကာင္းဆုံးအားထုတ္ရန္ တြန္းအားေပးေသာေၾကာင့္ ျပိဳင္ဘက္ႏွစ္ဦးလုံးအက်ိဳးရွိေသာ
အားကစားပြဲမ်ားကုိ သူက ဥပမာေပးေလသည္။
ဤေနရာ၌ ဟယ္ရစ္ဆင္၏တင္ျပခ်က္မ်ားကုိ
စိန္ေခၚသူ၊ အျပစ္တင္သူမ်ား၏ ေဆြးေႏြးခ်က္မ်ားကုိလည္း လ်စ္လ်ဴရႈရန္မသင့္ပါ။ သူအဓိပၸါယ္ဖြင့္ေသာ
တုိးတက္မႈ(Progress) ဆုိသည္မွာ၊ အေနာက္တုိင္း၏
စံထားခ်က္မ်ားကုိ အေျခခံသျဖင့္ ကမာၻသုံးမျဖစ္သင့္ဟု ပညာရွင္အမ်ားက ေစာဒကတက္ၾကသည္။
မႏုႆေဗဒပညာရွင္ ရႊက္ဒါ (Richard Shweder) က “သမုိင္းတေလွ်ာက္တြင္ အၾကြယ္၀ဆုံးႏွင့္ နည္းပညာအဆင့္အျမင့္ဆုံးသူတုိင္းသည္
သူတုိ႔၏ ဘ၀ေနနည္းကသာ အေကာင္းဆုံး၊ သဘာ၀အက်ဆုံး၊ ဘုရားသခင္အလုိေတာ္က်ႏွင့္ ယုတ္စြအဆုံး
ခ်မ္းသာေရးအတြက္ အျမန္လမ္းျဖစ္သည္ဟု ထင္ျမင္ေလ့ရွိၾကသည္” ဟုေရးသည္။ စီးပြါးေရးပညာရွင္
ဂ်က္ဖရီဆက္စ္ က “ပညာရွင္အေတာ္မ်ားမ်ားသည္ ဆင္းရဲမြဲေတျခင္းႏွင့္ ၾကြယ္၀ခ်မ္းသာျခင္းတုိ႔ကုိ
လူမႈ “စံ” မ်ား၏ ေရာင္ျပန္ဟပ္မႈအျဖစ္ အလြယ္တကူမွတ္ယူေလ့ရွိၾကသည္။ သ႔ုိေသာ္ ထုိအယူအဆမွာ
အသုံး၀င္မႈ အလြန္နည္းသည္။” ဟု မွတ္ခ်က္ခ်သည္။ လူမႈေရးပညာရွင္ ဘာဂ်ာ (Peter L. Berger) ကလည္း ဟယ္ရစ္ဆင္ကုိ
“မက္စ္၀က္ဘာလက္သစ္ (neo-Weberian) ဂုိဏ္း၏
အဓိကပုဂၢိဳလ္” ဟု ကင္ပြန္းတပ္သည္။ ဟယ္ရစ္ဆင္၏ေဟာေျပာပြဲတစ္ခုသုိ႔
လာတက္ေသာ ေတာင္အာဖရိကမွ အမ်ဳိးသမီးတစ္ဦးကဆုိလွ်င္ (သူ၏အယူအဆမွာ)
“အေစာ္ကားခံရသူကုိအျပစ္တင္ျခင္းျဖစ္သည္” ဟု ခါးခါးသီးသီး စြပ္စြဲသည္။
ဟယ္ရစ္ဆင္ကမူ သူ၏တင္ျပခ်က္မ်ားမွာ
ကမၻာ့လူသားအမ်ားစု လက္ခံဖြယ္ရာရွိေသာ ေအာက္ပါအေျခခံမ်ားမွ ေသြဖည္ျခင္းမရွိပါဟု
ဆုိေလသည္။ ထုိအေျခခံမ်ားမွာ-
ရွင္သန္ျခင္းက ေသဆုံးျခင္းထက္
ေကာင္းသည္။
က်န္းမာျခင္းက နာဖ်ားျခင္းထက္
ေကာင္းသည္။
လြတ္လပ္ျခင္းက အေႏွာင္အဖြဲ႔ခံရျခင္းထက္
ေကာင္းသည္။
ၾကီးပြားခ်မ္းသာျခင္းက
ဆင္းရဲမြဲေတျခင္းထက္ ေကာင္းသည္။
ပညာရွိျခင္းက ပညာမဲ့ျခင္းထက္
ေကာင္းသည္။
တရားမွ်တျခင္းက တရားမဲ့ျခင္းထက္
ေကာင္းသည္...စသျဖင့္ တုိ႔ျဖစ္သည္။
စာဖတ္ပရိသတ္ထဲတြင္လည္း ဟယ္ရစ္ဆင္၏
ျငင္းခ်က္ထုတ္မႈမ်ားအပါအ၀င္ ယဥ္ေက်းမႈ အေျခခံေသာ ခ်ည္းကပ္ေလ့လာမႈကုိ
လက္ခံသူရွိသလုိ သေဘာမက်သူမ်ား ရွိနုိင္ပါသည္။ ဤေဆာင္းပါးေခါင္းစဥ္ပါ
ေမးခြန္းကုိလည္း စာဖတ္သူႏွစ္သက္ရာ အေျဖေပးနုိင္ပါသည္။ ထုိ႔ျပင္ ဘာေၾကာင့္ဒီလုိေမးခြန္းမ်ဳိးထုတ္ရသလဲဟု
ေ၀ဖန္နုိင္ပါေသးသည္။ တကယ္ေတာ့ နုိင္ငံေရးႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔တုိင္းျပည္ကစုံခဲ့ျပီ။သက္ဦးဆံပုိင္ဘုရင္စနစ္မွသည္
ကုိလုိနီေခတ္အလယ္၊ ပါလီမန္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ ဆုိရွယ္လစ္ပါမက်န္ ရွင္ၾကီး၀မ္း၊ရွင္ငယ္၀မ္း
စုံေအာင္၀င္ခဲ့ဖူးျပီ။ ေခတ္တစ္ခုကုိေက်ာ္ျဖတ္ျပီးတုိင္း
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔လုပ္ေလ့ရွိသည္မွာ ထုိစနစ္၏အားနည္းခ်က္မ်ားႏွင့္ ေဘးပေယာဂမ်ားကုိ
ေထာက္ျပအျပစ္တင္ျခင္းသာျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိယ္တုိင္ သမုိင္း၏ေၾကးမုံျပင္ေရွ႕မတ္တပ္ရပ္ျပီး
ဘယ္ႏွစ္ခါမ်ား ကုိယ့္ကုိယ္ကုိ ရဲရဲၾကည့္ဖူးပါသနည္း။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔လူ႔ေဘာင္တြင္
မေတြးရေသးေသာ ေမးခြန္းမ်ားစြာအတြက္ ဤေဆာင္းပါးက အုတ္တစ္ခ်ပ္သဲတစ္ပြင့္ ကူညီနုိင္မည္ဟုေမွ်ာ္လင့္ပါသည္။
Ref: Disaggregating Culture in The Central Liberal Truth by Lawrence E. Harrison Oxford University
Press 2006.
Graphic : http://wcfia.harvard.edu
Graphic : http://wcfia.harvard.edu
No comments:
Post a Comment